Vítejte na naších kávových stránkách UPRAZENO.CZ - jsme specialisté na kávu!
search-loader
0 ks
0
Nakupte ještě za 850 Kč a získáte
Dopravu zdarma
Doprava zdarma
Doprava zdarma
Celkem 0 Kč
Upraženo - favorite
question
Potřebujete poradit?
Nevíte si rady s výběrem, nebo potřebujete poradit s konkrétními produkty, či vytvořit objednávku po telefonu? Neváhejte zavolat
PORADNA
+420 739 102 933

Proč je káva superpotravina a jak působí na naše tělo?

01.12.2020
Camilla Barnet

Kolik šálků kávy je moc šálků kávy? Co v našem těle ovlivňuje příjem kofeinu? Tohle jsou otázky, které si minimálně jednou položil každý, kdo přes den pije jednu kávu za druhou. Vidíte se v tom? Pojďme se tedy společně podívat, jak to doopravdy je. 

nolan_issac_it0dcacbr40_unsplash


Účinky kofeinu na organismus 

Lidské tělo si s přijatým kofeinem zvládne poradit překvapivě rychle. Však to znáte, po šálku kávy je do pár minut únava ta tam a vy se díky tomu dokážete lépe soustředit. Kofein totiž potlačuje vazby adenosinu (neurotransmiter, který nám pomáhá usnout a spát) na jeho receptory (a váže se právě namísto adenosinu) a díky tomu nastupuje bdělost a energie. Tento stav většinou vydrží okolo dvou až tří hodin.

Kofein zrychluje srdeční tep a práci střev a koupit ho lze i v tabletách. To využívají hlavně sportovci, kteří potřebuji nakopnout před náročným tréninkem. Příznivě podporuje spalování tělesného tuku a zvyšuje výkonnost. Dlouhodobé užívání kofeinu tedy nejen sportovcům přináší ovoce. Prospěšný je i pro zdraví jako takové. Studie totiž dokázaly, že snižuje rizko cukrovky. 

emre_gencer_nzmejsrmc8u_unsplash


A kolik kávy je tedy příliš kávy?

Co však udělá větší množství kofeinu člověku, který na jeho přísun není zvyklý? Třes rukou, bušící srdce a celkový neklid. Tomu se říká kofeinový šok. Pokud se vám to někdy stane, nepanikařte, tento stav pomine s účinky kofeinu. 

Abychom se vyhnuli kofeinovému šoku, měli bychom si jeho konzumaci alespoň malinko hlídat. Hraniční příjem pro dospělého člověka je přibližně do 400 miligramů kofeinu denně. Což jsou asi 4 espressa. Někdo však vypije mnohem více kávy a jeho reakce je stále v pořádku, jelikož citlivost na kofein je individuální. Kofein je značně návykový, což asi sami víte, na vyšší dávku lze zvyknout podstatně rychle. 

Je tedy čistě na vás a hlavně vašem těle, kolik kávy denně zvládnete vypít. Důležité je, abyste se po každém šálku cítili dobře a večer vás netrápila nespavost. 

img_1614_46


Kde se kofein vyskytuje? 

Jedno espresso ze sedmi gramů kávy obsahuje v průměru asi 75 miligramů kofeinu. Dále jej najdete v čajích, energetických nápojích a dokonce i v čokoládě, takže vyhnout se mu dá jen těžko.

Pokud milujete kávu, ale kofeinu se potřebujete nebo chcete z nějakého důvodu vyhnout, zajímavé pro vás mohou být bezkofeinové alternativy - například bezkofeinové kapsle do kávovarů Nespresso, které chutnají opravdu lahodně! Vhodné jsou i pro těhotné a kojící ženy, které by měly příjem kofeinu omezit. Káva sama o sobě obsahuje spoustu látek, které jsou tělu skutečně prospěšné (horčík, železo nebo třeba fosfor) a ty dekofeinizací nezmizí. 


Káva nám pomáhá od náhlé únavy a dočasně povzbuzuje metabolismus. Pár šálků denně tedy rozhodně není žádným zlem pro vaše tělo, spíše naopak. Konzumujte kvalitní a dobře praženou kávu, abyste z ní měli co největší požitek. A také nezapomínejte na to, že i dobré může ve velkém škodit.

 



Camilla Barnet
Sdílejte článek